1 00:00:13,320 --> 00:00:16,260 Dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 2 00:00:16,290 --> 00:00:19,900 Pan Włodzimierz Kiełczyński jest już teraz z nami. 3 00:00:19,920 --> 00:00:22,700 Dzień dobry, witamy naszego gościa. 4 00:00:22,730 --> 00:00:24,920 Jest ekscytacja, bo rozpoczęło się 5 00:00:24,920 --> 00:00:26,780 wydarzenie, na które chyba długo czekaliśmy. 6 00:00:26,800 --> 00:00:29,080 Zawsze dla nas takie wydarzenia są bardzo ważne. 7 00:00:29,100 --> 00:00:31,720 Dzisiaj będziemy ćwiczyli trzy scenariusze. 8 00:00:31,740 --> 00:00:33,720 Chcemy pokazać, co zrobić, jeżeli 9 00:00:33,750 --> 00:00:37,540 niefortunnie nasz samochód zostanie zamknięty pomiędzy rogatkami. 10 00:00:37,570 --> 00:00:40,280 Co zrobić, czy jak wyłamać rogatki, żebyśmy 11 00:00:40,310 --> 00:00:42,620 mogli bezpiecznie z tego przejazdu zjechać? 12 00:00:42,650 --> 00:00:44,240 I trzeci scenariusz to już samo 13 00:00:44,270 --> 00:00:49,320 wydarzenie, czyli inscenizacja wypadku, gdzie lokomotywa z prędkością około 30 kilometrów na godzinę 14 00:00:49,320 --> 00:00:52,500 uderzy w samochód pozostawiony na przejeździe. 15 00:00:52,530 --> 00:00:56,380 Niezwykle ważne wydarzenie, bowiem dochodzi do wielu wypadków co roku. 16 00:00:56,410 --> 00:01:00,120 Ja tak szybko przytoczę: na "dzikich przejściach" dziesiątki zabitych, 17 00:01:00,150 --> 00:01:01,580 setki rannych. 18 00:01:01,610 --> 00:01:03,340 Milionowe koszty. 19 00:01:03,360 --> 00:01:04,960 Wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych: 20 00:01:04,990 --> 00:01:07,640 w ubiegłym roku doszło do 194 zdarzeń. 21 00:01:07,640 --> 00:01:10,720 W samym mają mieliśmy do czynienia z trzema wypadkami z udziałem pojazdów i 22 00:01:10,720 --> 00:01:13,410 pieszych na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. 23 00:01:13,440 --> 00:01:18,490 To wciąż dużo, a państwo chcą, żeby ta liczba wynosiła dosłownie zero. 24 00:01:18,520 --> 00:01:21,000 Tak, to jest nasza idea i forma kampanii "Bezpieczny Przejazd", 25 00:01:21,030 --> 00:01:23,660 którą prowadzimy od 17 lat. 26 00:01:23,690 --> 00:01:27,640 Najbardziej pożądaną cyfrą w tej dziedzinie to jest zero, 27 00:01:27,670 --> 00:01:32,460 żeby nigdy nie dochodziło do wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, żeby w ten sposób 28 00:01:32,490 --> 00:01:36,260 po pierwsze uzyskamy sprawność transportu kolejowego, a po drugie zwiększymy 29 00:01:36,290 --> 00:01:39,660 bezpieczeństwo osób, które mogłyby ucierpieć w takich wydarzeniach. 30 00:01:39,690 --> 00:01:42,640 Ten pomysł zrodził się w 2005 roku, a być 31 00:01:42,670 --> 00:01:46,290 może nawet wcześniej, bo od 2005 roku ta kampania jest prowadzona. 32 00:01:46,320 --> 00:01:50,620 Co było powodem tego, żeby stworzyć coś takiego? 33 00:01:50,640 --> 00:01:52,320 Przede wszystkim duża ilość wypadków na 34 00:01:52,350 --> 00:01:56,260 przejazdach kolejowo-drogowym. Każdego roku, między innymi dzięki działaniom 35 00:01:56,290 --> 00:02:00,570 właśnie takich pokazów jak dzisiaj, ilość tych wypadków spada. 36 00:02:00,600 --> 00:02:04,440 Mamy ich coraz mniej, mimo że przyrasta ilość kierowców na polskich drogach, 37 00:02:04,470 --> 00:02:07,290 ilość samochodów, ale również wzrasta ruch kolejowy. 38 00:02:07,320 --> 00:02:11,400 Jesteśmy w stanie powiedzieć, jak bardzo na przestrzeni tych kilkunastu lat 39 00:02:11,400 --> 00:02:14,170 poprawiła się sytuacja na przejazdach kolejowo-drogowych. 40 00:02:14,200 --> 00:02:15,580 Ja powiem parę cyfr. 41 00:02:15,610 --> 00:02:18,400 Rozpoczynaliśmy kampanię w 2005 roku i 42 00:02:18,430 --> 00:02:22,920 mieliśmy 352 wypadki na przejazdach kolejowych-drogowych i wtedy na polskich 43 00:02:22,950 --> 00:02:25,780 drogach było mniej więcej 17 milionów samochodów. 44 00:02:25,810 --> 00:02:27,800 Dzisiaj użytkowników dróg mamy dwa razy 45 00:02:27,830 --> 00:02:32,140 więcej, bo ponad 34 miliony i wypadków poniżej dwustu. 46 00:02:32,170 --> 00:02:34,520 Oczywiście, że i te 200 wypadków jest za 47 00:02:34,550 --> 00:02:38,700 dużo, ale widać wyraźnie, że te działania przynoszą skutek. 48 00:02:38,730 --> 00:02:43,320 I mimo tego, że jedno z takich i podobnych wydarzeń odbywało się w 2019 roku, no to 49 00:02:43,350 --> 00:02:45,940 cały czas warto przypominać o tego typu akcjach. 50 00:02:45,970 --> 00:02:50,360 Tak, chcemy budować świadomość kierowców, że zetknięcie z pociągiem jest dla nas i 51 00:02:50,390 --> 00:02:53,660 dla osób, które z nami podróżują, bardzo niebezpieczne. 52 00:02:53,690 --> 00:02:55,880 A skutki takich wypadków są dramatyczne. 53 00:02:55,910 --> 00:02:57,760 To, jak Pan przedstawił cyfry - i ile osób 54 00:02:57,790 --> 00:03:01,940 zginęło, świadczy o tym, jak bardzo niebezpiecznie może być, kiedy źle 55 00:03:01,970 --> 00:03:08,060 postępujemy i nie przestrzega zasad o bezpieczeństwie w ruchu drogowym. 56 00:03:08,090 --> 00:03:12,480 Ja już oddaję Pana na scenę, bo patryk Kuniszewicz zaprasza Pana na scenę główną. 57 00:03:12,510 --> 00:03:13,610 Bardzo dziękuję. 58 00:03:13,640 --> 00:03:15,240 Naszym gościem był Włodzimierz Kiełczyński, 59 00:03:15,270 --> 00:03:19,660 dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 60 00:03:19,690 --> 00:03:24,400 Jak widzą Państwo, jak słyszą Państwo, to akcja, która już powstała kilkanaście lat temu, 61 00:03:24,430 --> 00:03:29,640 ale za sprawą tej akcji dzieje się coraz lepiej i to jest najważniejsze. 62 00:03:29,670 --> 00:03:33,460 Już za chwilę obok mnie pojawią się kolejni goście. 63 00:03:33,490 --> 00:03:35,200 Zostańcie z nami cały czas. 64 00:03:35,230 --> 00:03:37,320 Zachęcam oczywiście Was do tego, żebyście 65 00:03:37,350 --> 00:03:42,020 pozostawili komentarze, pozostawili swoje polubienia, 66 00:03:42,050 --> 00:03:45,840 ale tak powiem też kolokwialnie share'owali, udostępniali to wydarzenie. 67 00:03:45,870 --> 00:03:50,600 Jesteśmy na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl/zderzenie 68 00:03:50,630 --> 00:03:54,000 jesteśmy również na Facebooku, tu warto nas oglądać. 69 00:03:54,030 --> 00:03:57,840 A jeśli ktoś z Was jest na stronie internetowej, no to oczywiście tam są 70 00:03:57,870 --> 00:04:00,740 najważniejsze informacje na temat tej akcji. 71 00:04:00,770 --> 00:04:03,340 Jest też informacja odnośnie Żółtej Naklejki PLK, 72 00:04:03,370 --> 00:04:09,420 która może ratować życie i już za chwilę 73 00:04:09,450 --> 00:04:13,420 z wykorzystaniem tej Żółtej Naklejki PLK zobaczymy jedną z symulacji. 74 00:04:13,450 --> 00:04:18,660 No a jeśli już widzicie co jeszcze dzieje się na tej stronie, to ja już 75 00:04:18,690 --> 00:04:21,980 krótko nawiązuję do tego pierwsze okienko na samej górze. 76 00:04:22,010 --> 00:04:23,860 Jest to obraz ze sceny głównej. 77 00:04:23,890 --> 00:04:27,140 Druga okienko: Dzień dobry, to ja, wasz reporter. 78 00:04:27,160 --> 00:04:32,840 I ostatnie okienko, które znajduje się pode mną to symulacja z ośmiu kamer. 79 00:04:32,860 --> 00:04:37,760 Bo, drodzy Państwo, będziemy aż wykorzystywać 8 kamer do pokazania tego, 80 00:04:37,780 --> 00:04:42,860 co dzieje się, kiedy lokomotywa zderza się z samochodem osobowym. 81 00:04:42,890 --> 00:04:45,420 Ta akcja po godzinie jedenastej. 82 00:04:45,450 --> 00:04:50,300 Ale zanim to, już za chwilę jedna z pierwszych symulacji. 83 00:04:50,330 --> 00:04:53,480 Na ten moment nasi goście są na scenie. 84 00:04:53,510 --> 00:04:59,500 Wśród tych gości między innymi psycholog transportu, także Rafał Sonik i pan Kiełczyński, 85 00:04:59,530 --> 00:05:02,340 z którym przed momentem rozmawialiśmy. 86 00:05:02,360 --> 00:05:07,220 A w ramach tej akcji, która już za chwileczkę się rozpocznie, zobaczymy 87 00:05:07,250 --> 00:05:12,860 symulację utknięcia auta na przejeździe kolejowo-drogowym i telefon na numer 112. 88 00:05:12,890 --> 00:05:14,120 To na ten moment tyle. 89 00:05:14,120 --> 00:05:15,240 Widzimy się już za chwilę.