1 00:00:17,789 --> 00:00:23,836 Jesteśmy w tej chwili na przejeździe kolejowo-drogowym przed inscenizacją związaną z kampanią "Bezpieczny Przejazd". 2 00:00:27,531 --> 00:00:32,361 Realizujemy inwestycje i one zakładają poprawę bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego, 3 00:00:32,391 --> 00:00:35,143 też poprawiamy sposób pokonywania torów. 4 00:00:35,159 --> 00:00:38,633 Zabezpieczamy przejazdy, tam gdzie zostawiamy przejazdy w poziomie szyn, 5 00:00:38,667 --> 00:00:43,662 budujemy wiadukty, budujemy przejścia dla pieszych, kładki, tunele. 6 00:00:44,206 --> 00:00:46,886 W ten sposób poprawiamy bezpieczeństwo w infrastrukturze, 7 00:00:46,934 --> 00:00:52,746 ale też staramy się docierać do społeczeństwa za pomocą akcji "Bezpieczny Przejazd", 8 00:00:52,794 --> 00:00:58,080 bo oprócz tego bardzo jest ważne informowanie, w jaki sposób działać, gdy dochodzi do sytuacji niestandardowych. 9 00:00:58,083 --> 00:01:01,690 Mam nadzieję, że dzisiejsze działania pozwolą na wyrobienie nawyków 10 00:01:01,725 --> 00:01:05,332 jak zachowywać się w momencie, gdy sytuacja odstępuje od normy. 11 00:01:05,661 --> 00:01:10,749 Co w sytuacji, kiedy samochód wjedzie na przejazd kolejowo-drogowy i niestety na nim utknie? 12 00:01:11,337 --> 00:01:13,606 - Operator nr 71, w czym mogę pomóc? 13 00:01:13,644 --> 00:01:18,984 - Proszę Pani, zepsuł mi się samochód, ja w tej chwili stoję na przejeździe kolejowo-drogowym i nie mogę nim zjechać. 14 00:01:19,016 --> 00:01:22,556 - Proszę, żeby wszyscy natychmiast opuścili pojazd i zeszli poza torowisko. 15 00:01:22,764 --> 00:01:25,726 Chcemy dzisiaj przećwiczyć i pokazać trzy scenariusze. 16 00:01:25,859 --> 00:01:33,237 Po pierwsze: przybliżyć znaczenie żółtej naklejki: gdzie ona się znajduje, jak z niej skorzystać i jak można w ten sposób zapobiec wypadkowi. 17 00:01:33,354 --> 00:01:42,244 Po drugie: chcemy pokazać, jak skorzystać czy jak wyłamać rogatkę wtedy, kiedy nasz samochód znalazł się zamknięty niefortunnie pomiędzy rogatkami. 18 00:01:42,625 --> 00:01:48,810 I po trzecie: pokażemy jakie są skutki wypadku kolejowo-drogowego, kiedy pociąg najeżdża na samochód. 19 00:01:49,050 --> 00:01:56,146 Jak wygląda akcja ratownicza. Tak naprawdę można to porównać do tego, co się dzieje z puszką po napoju, 20 00:01:56,182 --> 00:02:00,353 kiedy samochodem przejedziemy po tej puszce i mniej więcej będziemy mogli zobaczyć 21 00:02:00,366 --> 00:02:04,825 co się dzieje z samochodem przy uderzeniu około 40 km/h w samochód. 22 00:02:13,480 --> 00:02:19,719 Bardzo proszę o zachowanie ostrożności, w tym momencie służby podejmują działania, na miejscu pojawia się Straż Ochrony Kolei. 23 00:02:19,810 --> 00:02:28,757 Przede wszystkim lustrujesz sytuację i patrzysz co się stało - aha, lokomotywa uderzyła w samochód, patrzysz - aha, nie zbliżając się jeszcze za blisko 24 00:02:28,797 --> 00:02:35,558 czy coś się nie pali, coś się nie iskrzy, jakieś przewody na masce, na dachu, patrzysz ile mniej więcej osób jest poszkodowanych 25 00:02:36,168 --> 00:02:45,509 i albo jeśli jesteś sam - dzwonisz pod numer alarmowy, albo wyznaczasz kogoś. Wtedy dzwonimy i mówimy, że na skrzyżowaniu tym i tym, 26 00:02:45,520 --> 00:02:55,580 tu i tu, doszło do takiego zdarzenia, jest tyle osób poszkodowanych i dyspozytor już, jeżeli będziesz zestresowany, on już cię prowadzi jak za rękę, jak dziecko we mgle. 27 00:02:55,599 --> 00:03:00,728 Wtedy, jeżeli jest taka możliwość, bo bezpieczeństwo własne jest najważniejsze, zaczynasz udzielać pomocy. 28 00:03:06,308 --> 00:03:11,989 Na samym początku po dojeździe na miejsce zdarzenia, zabezpieczamy teren, określamy dokładne miejsce zdarzenia. 29 00:03:12,327 --> 00:03:21,969 Przy tym zdarzeniu było to okolice konkretnego przejazdu kolejowo-drogowego. Po czym to określić? Na odwrocie krzyża św. Andrzeja 30 00:03:22,026 --> 00:03:29,355 lub na tylnej wewnętrznej części mechanizmu opuszczania rogatki znajduje się żółta naklejka 31 00:03:29,388 --> 00:03:34,919 na której jest indywidualny dziewięciocyfrowy kod tego przejazdu kolejowo-drogowego. 32 00:03:35,064 --> 00:03:40,595 To pozwoli przekazać do naszych dyżurnych stanowiska kierowania informacje dokładnie gdzie, w którym miejscu jest to zdarzenie. 33 00:03:45,990 --> 00:03:49,296 To są algorytmy postępowania, które od lat są razem ćwiczone. 34 00:03:49,530 --> 00:03:57,329 Nie ma na dzień dzisiejszy: „ ja wiem, a nie powiem”, jak najbardziej wymieniamy się doświadczeniami i poglądami. 35 00:03:57,603 --> 00:04:01,763 Dlatego, że to jest największa cena - uratowanie komuś życia. Tu nie ma niewiadomych.