1 00:00:21,871 --> 00:00:24,129 Patryk Kuniszewicz: Rogatki opadają, a to znaczy, że przejazd 2 00:00:24,150 --> 00:00:26,840 jest zamknięty i za chwilę nadjedzie pociąg. 3 00:00:26,870 --> 00:00:28,700 Pytanie, czy my jako uczestnicy ruchu 4 00:00:28,730 --> 00:00:33,300 umiemy się zachować właśnie na takim skrzyżowaniu w ruchu kolejowo-drogowym? 5 00:00:33,320 --> 00:00:37,860 To jest specjalna lekcja, żeby to zachowanie powtórzyć i pewne zasady. 6 00:00:37,890 --> 00:00:41,640 Nazywam Patryk Kuniszewicz, jestem dziennikarzem Polskiego Radia Kierowców, a 7 00:00:41,670 --> 00:00:45,920 razem ze mną - Anna Smolińska, koordynatorka kampanii Bezpieczny 8 00:00:45,950 --> 00:00:53,340 Przejazd, i fantastyczna młodzież ze Szkoły Podstawowej numer 7 w Wołominie. 9 00:00:53,370 --> 00:00:54,880 6C - jesteście tutaj!? 10 00:00:54,880 --> 00:00:56,600 To jest nietypowa lekcja, więc możecie zrobić hałas. 11 00:00:56,600 --> 00:00:58,489 Uwaga, trzy-cztery. 12 00:00:58,689 --> 00:00:59,689 Uczniowie: [aaaaaaaaaaa!] 13 00:01:00,000 --> 00:01:01,340 Są obecni! 14 00:01:01,370 --> 00:01:05,800 W takim razie powtórzymy sobie parę zasad, jak zachować się właśnie w tej sytuacji. 15 00:01:05,830 --> 00:01:12,240 Słuchajcie, jeżeli ten szlaban, tak zwany jest już zamknięty, opadł, to znaczy, że 16 00:01:12,267 --> 00:01:15,508 my już przejeżdżać przez niego nie powinniśmy. 17 00:01:15,533 --> 00:01:16,292 Tak? 18 00:01:16,317 --> 00:01:17,317 U: Tak. 19 00:01:17,318 --> 00:01:18,175 PK: Na pewno? 20 00:01:18,192 --> 00:01:18,775 U: Tak. 21 00:01:18,776 --> 00:01:20,817 PK: To weźcie proszę mikrofon. I teraz tak: 22 00:01:20,870 --> 00:01:22,680 a gdyby tutaj stała karetka, pojazd 23 00:01:22,710 --> 00:01:26,210 uprzywilejowany, to rogatka musi się podnieść, żeby ją przepuścić. 24 00:01:26,240 --> 00:01:27,930 Czy pociąg zawsze ma rację? 25 00:01:27,960 --> 00:01:29,900 A w zasadzie pierwszeństwo? 26 00:01:29,930 --> 00:01:31,210 U: Raczej pierwszeństwo. 27 00:01:31,240 --> 00:01:33,740 PK: I zawsze musi przejechać pierwszy pociąg, a dopiero inni. 28 00:01:33,770 --> 00:01:36,290 U: Tak, ponieważ może dojść do wypadku. 29 00:01:36,320 --> 00:01:39,550 PK:Teraz powiedzmy sobie jak to faktycznie wygląda. 30 00:01:39,551 --> 00:01:42,840 AS: Faktycznie, tutaj kolega Mikołaj jak najbardziej ma rację. 31 00:01:42,870 --> 00:01:45,720 Oczywiście, jeżeli rogatka opadła, żaden 32 00:01:45,750 --> 00:01:51,140 pojazd uprzywilejowany czy to karetka, czy to straż pożarna, czy też również policja 33 00:01:51,170 --> 00:01:56,180 nie może przejechać przez skrzyżowanie, musi się zatrzymać i poczekać. 34 00:01:56,200 --> 00:01:57,920 (01:33) 35 00:01:56,200 --> 00:01:57,920 (01:36) 36 00:01:56,200 --> 00:01:57,920 PK: I teraz my już sobie to nazwaliśmy. 37 00:01:57,950 --> 00:02:00,460 Czyli ten tak zwany szlaban nazywamy rogatką. 38 00:02:00,490 --> 00:02:05,800 Kiedy on już opada, widzimy czerwone światło, ale zawsze kiedy mamy rogatki, to 39 00:02:05,830 --> 00:02:09,450 jeszcze jedno czerwone światło towarzyszy takiemu właśnie przejazdowi. 40 00:02:09,480 --> 00:02:12,100 Widzicie za moimi plecami? No właśnie. 41 00:02:12,130 --> 00:02:17,890 I tam świeci się czerwone światło? Pulsacyjne, prawda? 42 00:02:17,920 --> 00:02:22,000 OK, to teraz słuchajcie, weźcie proszę mikrofon i kto mi powie, kiedy będzie 43 00:02:22,030 --> 00:02:26,300 można przejechać przez to skrzyżowanie w ruchu kolejowo-drogowym? 44 00:02:26,320 --> 00:02:27,450 Kiedy? 45 00:02:27,480 --> 00:02:29,890 U: Wtedy, kiedy rogatki się podniosą. 46 00:02:29,920 --> 00:02:32,520 Aha, czyli jeżeli tylko szlaban, czyli 47 00:02:32,550 --> 00:02:36,380 rogatka będzie w górze, uniesie się, wtedy od razu gaz do dechy? 48 00:02:36,400 --> 00:02:38,060 Czy nie? U: Nie. 49 00:02:38,090 --> 00:02:40,450 PK: A co jeszcze musi być spełnione? 50 00:02:40,480 --> 00:02:43,820 U: Trzeba poczekać, aż rogatka się podniesie, światła przestaną migać. 51 00:02:43,840 --> 00:02:46,340 Trzeba się rozejrzeć, czy na pewno pociąg nie jedzie. 52 00:02:46,360 --> 00:02:47,800 PK: I właśnie to jest błąd, który kierowcy 53 00:02:47,830 --> 00:02:51,820 najczęściej i w ogóle uczestnicy ruchu drogowego popełniają, prawda? 54 00:02:51,850 --> 00:02:52,980 AS: Tak, oczywiście. 55 00:02:53,010 --> 00:02:54,740 Za każdym razem 56 00:02:54,770 --> 00:02:59,560 można zaobserwować na przejazdach kolejowo- drogowych, że kierowcy ruszają z 57 00:02:59,590 --> 00:03:03,480 przejazdu, jak tylko zaczyna podnosić się właśnie szlaban. 58 00:03:03,510 --> 00:03:07,380 Nie czekają, aż podniesie się w pełni i zgasną czerwone światła. 59 00:03:07,400 --> 00:03:08,800 PK: Czyli słuchajcie, jeżeli jesteśmy 60 00:03:08,830 --> 00:03:13,720 uczestnikami ruchu drogowego jako piesi, jako rowerzyści, czy też np. 61 00:03:13,750 --> 00:03:15,640 jedziemy samochodem, zawsze musimy 62 00:03:15,670 --> 00:03:20,920 poczekać, aż ta rogatka się podniesie, a czerwone światło, które pulsacyjne, 63 00:03:20,950 --> 00:03:25,020 pokazuje nam, że coś się dzieje na przejeździe, przestanie migać. 64 00:03:25,040 --> 00:03:27,480 Tylko właśnie, bo rogatka czasami może się podnosić. 65 00:03:27,510 --> 00:03:30,780 Kierowcy już ruszają, a ona za chwileczkę znowu opada. 66 00:03:30,810 --> 00:03:32,660 AS: Ma takie prawo, jak najbardziej. 67 00:03:32,690 --> 00:03:34,380 I jeżeli jest to 68 00:03:34,410 --> 00:03:39,640 przejazd kolejowy z samoczynną sygnalizacją, pociąg, który nadjeżdża z 69 00:03:39,670 --> 00:03:46,780 drugiej strony, wjeżdża na odcinek torów, na którym jest czujnik, 70 00:03:46,810 --> 00:03:51,740 który automatycznie powoduje to, że rogatka z powrotem opada. 71 00:03:51,770 --> 00:03:56,700 Więc taki kierowca albo powinien wycofać się i to chyba by było najlepsze. 72 00:03:56,720 --> 00:03:58,480 PK: I teraz słuchajcie. Wcale nie chcemy straszyć żadnymi 73 00:03:58,510 --> 00:04:02,480 mandatami, chociaż za to jest bardzo duży mandat, kiedy nie zastosujemy się do 74 00:04:02,510 --> 00:04:06,880 przepisów ruchu drogowego, które ujęte są w kodeksie. I właśnie złamiemy je za 75 00:04:06,910 --> 00:04:09,720 wcześnie ruszając na skrzyżowanie w ruchu drogowym. 76 00:04:09,750 --> 00:04:10,580 Ale wiecie co? 77 00:04:10,600 --> 00:04:12,520 Tak sobie myślę, to jest bardzo łatwa sytuacja 78 00:04:12,520 --> 00:04:14,140 i z daleka, widoczna. Kiedy mamy 79 00:04:14,170 --> 00:04:18,500 opadającą rogatka i czerwone światło, czyli ten semafor, prawda? 80 00:04:18,520 --> 00:04:20,360 A teraz zobaczcie wokół was są różnego 81 00:04:20,390 --> 00:04:25,200 rodzaju znaki. I teraz może o nich troszeczkę opowiemy. Bo chyba nie zawsze 82 00:04:25,220 --> 00:04:29,980 jest tak, że na przejeździe kolejowo-drogowym jest ten tzw. 83 00:04:30,010 --> 00:04:32,700 szlaban, czyli rogatka i czerwone światło. 84 00:04:32,720 --> 00:04:35,680 Jakie jeszcze znaki mogą nam sugerować, że 85 00:04:35,710 --> 00:04:38,820 zbliżamy się do przejazdu i może tędy jechać pociąg? 86 00:04:38,840 --> 00:04:40,220 Rozejrzyjcie się proszę. 87 00:04:40,250 --> 00:04:41,960 I co widzicie? 88 00:04:42,200 --> 00:04:45,260 No proszę bardzo, podnosimy tak, pierwszy. 89 00:04:45,280 --> 00:04:50,660 I teraz proszę do mikrofonu powiedzcie w takim razie, co ten znak oznacza? 90 00:04:50,690 --> 00:04:54,140 U: Ten znak to jest krzyż Świętego Andrzeja. 91 00:04:54,160 --> 00:04:56,280 PK: Krzyż Świętego Andrzeja - pięknie się nazywa, 92 00:04:56,300 --> 00:04:58,620 tylko co on mi mówi? 93 00:04:58,650 --> 00:05:02,100 U: Że trzeba uważać na tym przejeździe, ponieważ nie ma rogatek. 94 00:05:02,120 --> 00:05:04,980 Aha, czyli krzyż Świętego Andrzeja sugeruje nam w ogóle przejazd kolejowy? 95 00:05:05,000 --> 00:05:05,700 AS: Tak. 96 00:05:05,720 --> 00:05:08,300 Tak, że zbliżamy się do przejazdu kolejowo-drogowego. 97 00:05:08,330 --> 00:05:10,760 PK: Tylko wiesz co? A rozejrzyjcie się jeszcze, bo ja 98 00:05:10,780 --> 00:05:16,700 widziałem taki krzyż tylko, że z jeszcze jednym ramieniem u spodu. 99 00:05:16,720 --> 00:05:17,200 Widzicie? 100 00:05:17,220 --> 00:05:20,540 Zobaczcie, rozejrzyjcie się dobrze, cóż tam mamy. 101 00:05:20,570 --> 00:05:25,240 No i właśnie, teraz jak to zestawić, żeby było całością? 102 00:05:25,520 --> 00:05:27,420 Czy to też jest krzyż Świętego Andrzeja? 103 00:05:27,450 --> 00:05:29,080 Waszym zdaniem? 104 00:05:30,200 --> 00:05:33,140 Dobra młodzież się zastanawia, to my powiedzmy, co ten znak oznacza. 105 00:05:33,170 --> 00:05:35,280 AS: To jest również krzyż Świętego Andrzeja, 106 00:05:35,300 --> 00:05:40,260 ale mówi nam o tym, że zbliżamy się do przejazdu kolejowo-drogowego wielotorowego. 107 00:05:40,290 --> 00:05:44,300 PK: Czy w tej sytuacji, kiedy widzimy krzyż Świętego Andrzeja, należy zwolnić, 108 00:05:44,330 --> 00:05:47,700 zatrzymać się, rozejrzeć, zachować bezpieczeństwo? 109 00:05:47,720 --> 00:05:49,360 AS: Oczywiście, jak najbardziej trzeba się 110 00:05:49,390 --> 00:05:53,460 zatrzymać, ponieważ krzyż Świętego Andrzeja, to nic innego jak znak STOP. 111 00:05:53,480 --> 00:05:55,680 PK: Dobrze, w takim razie mamy pierwszy znak, 112 00:05:55,680 --> 00:05:57,560 który mówi nam o przejeździe kolejowo-drogowym. 113 00:05:57,590 --> 00:06:00,340 Rozejrzyjcie się, czy coś jeszcze tutaj... 114 00:06:00,360 --> 00:06:02,280 O! Widzę, że tutaj spoglądamy na ten żółty znak. 115 00:06:02,300 --> 00:06:05,080 Podniesiemy go, zaprezentujmy. 116 00:06:05,240 --> 00:06:08,740 Weźcie mikrofon, proszę i opowiedzcie nam o tym znaku. 117 00:06:08,770 --> 00:06:11,420 Z daleka widać, że to lokomotywa. 118 00:06:11,450 --> 00:06:15,680 W związku z tym, co powiecie o nim? 119 00:06:16,760 --> 00:06:21,720 U: Jest to znak, który oznacza, że... Jakby.... 120 00:06:22,480 --> 00:06:25,940 PK: No właśnie. Niby lokomotywa, niby wszystko jasne, ale... 121 00:06:25,970 --> 00:06:29,580 U: Że jest bez rogatek przejazd. PK: To prawda? 122 00:06:29,600 --> 00:06:30,980 AS: Oczywiście tak. 123 00:06:31,010 --> 00:06:36,540 Sygnalizuje nam, że zbliżamy się do przejazdu kolejowo-drogowego bez zapór. 124 00:06:36,570 --> 00:06:39,380 Czyli musimy zachować szczególną ostrożność. 125 00:06:39,400 --> 00:06:42,000 PK: Czyli sytuacja bardzo niebezpieczna, bo tak naprawdę. 126 00:06:42,030 --> 00:06:42,660 AS: Zdarza się. 127 00:06:42,690 --> 00:06:47,900 To my musimy bardzo mocno zwrócić uwagę i rozejrzeć się, czy pociąg nie jedzie? Tak. 128 00:06:47,920 --> 00:06:51,740 Czy jeszcze widzicie jakiekolwiek znaki, które mogą pojawić się w tej 129 00:06:51,770 --> 00:06:54,620 infrastrukturze wokół przejazdu kolejowo-drogowego? 130 00:06:54,650 --> 00:06:58,060 Już widzę, że tam znaleźliście. OK! 131 00:06:58,090 --> 00:07:04,120 I teraz, bardzo ładnie wyglądają takie, powiedziałbym w naszych polskich barwach. 132 00:07:04,150 --> 00:07:05,700 Ale co oznaczają? 133 00:07:05,730 --> 00:07:09,000 AS: Oznaczają to, że zbliżamy się do przejazdu kolejowo-drogowego. 134 00:07:09,030 --> 00:07:11,560 Mamy jeszcze jeden tam tego typu znak. 135 00:07:11,590 --> 00:07:14,160 Tych znaków jest 3 i pokazują nam one 136 00:07:14,190 --> 00:07:18,540 odległość do przejazdu kolejowo drogowego. 137 00:07:18,560 --> 00:07:20,380 PK: Rozejrzyjcie się. Widzicie jeszcze trzeci? 138 00:07:20,410 --> 00:07:21,900 Musicie dobrze poszukać. 139 00:07:21,920 --> 00:07:24,000 Czyli tak: najpierw mamy te trzy - czerwone, 140 00:07:24,030 --> 00:07:28,200 poprzeczne i na końcu jedno tak nam pokazuje 141 00:07:28,230 --> 00:07:31,780 i sygnalizuje już jesteśmy.. No własnie - już znaleźliśmy wszystkie. 142 00:07:31,800 --> 00:07:33,080 To teraz słuchajcie, ustawcie je tak, żeby 143 00:07:33,100 --> 00:07:37,340 było po kolei. Jak kierowca czy też uczestnik ruchu drogowego, 144 00:07:37,360 --> 00:07:41,080 nawet ten nie chroniony, a więc pieszy, rowerzysta. 145 00:07:42,120 --> 00:07:46,520 Czyli dojeżdżając od tej strony mamy po kolei wszystkie. AS: Tak. 146 00:07:46,540 --> 00:07:50,540 PK: Czy to są wszystkie znaki, które mogą się pojawić jeżeli chodzi o przejazd kol.-drogowy? 147 00:07:50,560 --> 00:07:51,340 6 C, rozglądajcie się. 148 00:07:51,360 --> 00:07:57,260 Nie! Nie! Co tam jeszcze macie? Pokażcie! Pochowaliście te znaki. 149 00:07:57,290 --> 00:08:00,120 O, widzę, ma magiczny znak, 150 00:08:00,150 --> 00:08:01,680 słuchajcie! 151 00:08:02,080 --> 00:08:04,260 Który nie wiem dlaczego, 152 00:08:04,290 --> 00:08:07,020 bo co jest na nim napisane? U: Stop! 153 00:08:07,040 --> 00:08:10,140 PK: No właśnie. A wiecie co ludzie czytają? 154 00:08:10,170 --> 00:08:11,680 Zwolnij. 155 00:08:11,760 --> 00:08:14,840 No bo tak najczęściej jest. Że widzimy ten znak i teraz, waszym zdaniem 156 00:08:14,860 --> 00:08:17,940 co trzeba zrobić, jeżeli ten znak się pojawi? 157 00:08:17,960 --> 00:08:20,320 Proszę. U: Wtedy trzeba się zatrzymać. 158 00:08:20,350 --> 00:08:22,560 PK: Zawsze się trzeba zatrzymać? U: Tak. 159 00:08:23,160 --> 00:08:24,980 PK: Czyli wtedy bezwzględnie się zatrzymujemy. 160 00:08:25,010 --> 00:08:26,460 OK, a nie zwalniamy. 161 00:08:26,480 --> 00:08:27,940 AS: Nie, zatrzymujemy się. 162 00:08:27,970 --> 00:08:30,140 Bezwzględnie się zatrzymujemy. 163 00:08:30,170 --> 00:08:31,940 PK: Bo STOP to STOP, prawda? 164 00:08:31,970 --> 00:08:34,400 Rozumiem, że znak STOP może występować 165 00:08:34,400 --> 00:08:37,980 przy okazji Krzyża Świętego Andrzeja czy też innych znaków, ale nie musi. 166 00:08:38,010 --> 00:08:39,540 AS: Nie musi. Może. 167 00:08:39,560 --> 00:08:40,720 PK: Czy jeszcze jakiś znak jest? 168 00:08:40,750 --> 00:08:42,920 Rozejrzyjcie się. Coś tutaj widzę. 169 00:08:42,940 --> 00:08:48,840 Słuchajcie informacje, że prawdopodobnie wjeżdżamy komuś do ogródka. 170 00:08:50,120 --> 00:08:52,820 Przepraszam , ale jak płotek wygląda. Wysoko, wysoko pokażcie. 171 00:08:52,850 --> 00:08:55,700 No i teraz: kto powie, co ten znak oznacza? 172 00:08:55,720 --> 00:08:56,860 Śmiało! 173 00:08:56,890 --> 00:09:04,500 U: Według mnie, ten znak to oznacza, że zbliżamy się do przejazdu z rogatkami. 174 00:09:04,530 --> 00:09:06,500 PK: Przejazd z rogatkami? AS: Tak. 175 00:09:06,520 --> 00:09:07,280 PK: Wszystko się zgadza? 176 00:09:07,310 --> 00:09:10,020 AS: Oczywiście jak najbardziej wszystko się zgadza. 177 00:09:10,050 --> 00:09:11,500 Przejazd kolejowo-drogowy. 178 00:09:11,530 --> 00:09:15,780 Znak oznacza, że zbliżamy się do przejazdu kolejowo-drogowego z rogatkami. 179 00:09:15,810 --> 00:09:17,280 PK: W porządku. To teraz słuchajcie. 180 00:09:17,310 --> 00:09:20,360 O właśnie tutaj widzę, że znaleźliście pośród tych znaków 181 00:09:20,390 --> 00:09:24,540 jeszcze jeden, który ma bardzo dużo informacji na sobie. 182 00:09:24,560 --> 00:09:28,180 I bardzo się cieszę, że znaleźliście właśnie tę żółtą naklejkę. 183 00:09:28,200 --> 00:09:31,160 Teraz może opowiedzcie mi trochę o tym oznakowaniu. 184 00:09:31,160 --> 00:09:32,420 Co to jest? 185 00:09:32,440 --> 00:09:38,400 U: Jest to znak, który znajduje się za Krzyżem Świętego Andrzeja. 186 00:09:38,880 --> 00:09:41,980 I jest na nim numer alarmowy, 187 00:09:42,010 --> 00:09:47,980 pod który możemy zadzwonić podczas wypadku lub uszkodzenia sygnalizacji. 188 00:09:48,000 --> 00:09:49,280 PK: Właściwie już zastanawiałem się, czy to przypadkiem 189 00:09:49,280 --> 00:09:52,060 nie jest numer Twojego konta, na które mam przelać pieniądze. 190 00:09:52,080 --> 00:09:53,460 Ale teraz już wszystko wiemy. 191 00:09:53,490 --> 00:09:55,640 A tak całkiem na poważnie, to jest bardzo 192 00:09:55,670 --> 00:10:01,600 ważna żółta naklejka, w ramach oczywiście kampanii Bezpieczny przejazd Żółta Żółta 193 00:10:01,630 --> 00:10:04,140 naklejka PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 194 00:10:04,170 --> 00:10:06,600 Która jest już od wielu lat z nami i w 195 00:10:06,630 --> 00:10:09,840 sytuacji zagrożenia, sytuacji niebezpiecznej na 196 00:10:09,840 --> 00:10:12,380 przejeździe kolejowo-drogowym musimy umieć z niej skorzystać. 197 00:10:12,410 --> 00:10:16,540 Aniu, opowiedz nam. O nim jak długo jest z nami ta żółta naklejka i tak naprawdę 198 00:10:16,560 --> 00:10:19,140 jakie informacje z niej możemy wyczytać. I gdzie ją znaleźć? 199 00:10:19,160 --> 00:10:20,340 Dawid miał rację, prawda? 200 00:10:20,370 --> 00:10:22,980 AS: Oczywiście, żółta naklejka jest z nami, 201 00:10:23,010 --> 00:10:25,520 myślę, że około 5 lat już od wprowadzenia 202 00:10:25,550 --> 00:10:28,340 na wszystkich przejazdach kolejowo-drogowych. 203 00:10:28,370 --> 00:10:32,660 Ta żółta naklejka znajduje się na przejeździe każdej kategorii. 204 00:10:32,690 --> 00:10:35,520 Jest umieszczona albo na krzyżu Świętego 205 00:10:35,550 --> 00:10:40,020 Andrzeja z tyłu, ewentualnie na napędzie rogatkowym 206 00:10:40,050 --> 00:10:43,280 z boku. Na takiej żółtej naklejce znajduje 207 00:10:43,310 --> 00:10:49,620 się numer alarmowy 112, na który możemy dzwonić w każdym przypadku, 208 00:10:49,650 --> 00:10:54,940 który uważamy za niebezpieczny lub który uważamy za zagrażający życiu lub zdrowiu. 209 00:10:54,970 --> 00:10:59,020 Na żółtej naklejce znajduje się 9 cyfr. 210 00:10:59,050 --> 00:11:04,780 Pierwsze 9 cyfr oznacza linie oraz kilometr, w którym się znajdujemy. 211 00:11:04,810 --> 00:11:07,940 Każdy przejazd ma swój własny numer. 212 00:11:07,970 --> 00:11:10,540 Jest to taki jego indywidualny PESEL, 213 00:11:10,570 --> 00:11:16,960 który możemy przypisać tylko i wyłącznie do jednego przejazdu kolejowo drogowego. 214 00:11:16,990 --> 00:11:20,680 Dzwoniąc na numer 112 podając ten 9 215 00:11:20,710 --> 00:11:26,880 cyfrowy numer dokładnie co do metra, dyspozytor może określić 216 00:11:26,910 --> 00:11:32,040 gdzie w tej chwili się znajdujemy, na jakim przejeździe, w jakiej miejscowości. 217 00:11:32,120 --> 00:11:34,200 PK: Czyli tak naprawdę wystarczą sekundy, żeby 218 00:11:34,230 --> 00:11:40,080 zareagować, wykręcić 112, podać ten unikatowy 9 cyfrowy numer tego 219 00:11:40,110 --> 00:11:42,980 skrzyżowania w ruchu kolejowo-drogowym i wszystko jasne. 220 00:11:43,010 --> 00:11:44,860 My się możemy czuć bezpiecznie. 221 00:11:44,890 --> 00:11:48,720 Teraz tak: słuchajcie, pytanie czy to naprawdę działa i czy my umiemy w takiej 222 00:11:48,720 --> 00:11:51,760 trudnej sytuacji na przejeździe kolejowo-drogowym się zachować? 223 00:11:51,790 --> 00:11:54,140 Bo to, że my sobie przypomnieliśmy znaki 224 00:11:54,170 --> 00:11:58,860 no właśnie, czy możemy jeszcze raz pokazać wszystkim? Jakie znaki 225 00:11:58,890 --> 00:12:03,360 oznaczają infrastrukturę kolejowo- drogową i na jakie trzeba zwrócić uwagę? 226 00:12:03,390 --> 00:12:07,780 No właśnie, mamy tutaj oznakowanie przejazdu z rogatkami, znak STOP, 227 00:12:07,800 --> 00:12:10,340 zbliżanie się do przejazdu, krzyż Świętego Andrzeja. 228 00:12:10,370 --> 00:12:13,740 Jedno, wielotorowe skrzyżowanie i żółtą naklejkę. 229 00:12:13,760 --> 00:12:14,460 Pięknie. 230 00:12:14,490 --> 00:12:19,300 To myślę, że już nikt tych znaków nie pomyli i będzie wiedział co one oznaczają. 231 00:12:19,330 --> 00:12:21,340 Tylko wiecie, to jest teoria. 232 00:12:21,360 --> 00:12:23,080 To teraz może sprawdzimy to w praktyce. 233 00:12:23,110 --> 00:12:26,300 I uwaga rogatka się podnosi. 234 00:12:26,330 --> 00:12:29,900 I teraz zobaczcie, dobrze zapamiętałem, co powiedzieliście. 235 00:12:29,930 --> 00:12:32,560 Nie ruszam się do momentu, kiedy rogatka 236 00:12:32,580 --> 00:12:38,380 się nie uniesie całkowicie i oczywiście nie przestanie migać czerwone światło. 237 00:12:38,410 --> 00:12:40,700 W tym momencie przejazd otwarty... 238 00:12:40,730 --> 00:12:46,060 W związku z tym słuchajcie, odkładamy znaki i zrobimy sobie taką symulację. 239 00:12:46,080 --> 00:12:48,120 Wjeżdżamy na przejazd kolejowo-drogowy. 240 00:12:48,120 --> 00:12:49,200 Poproszę cztery osoby. 241 00:12:49,230 --> 00:12:50,620 Chodźcie, chodźcie. 242 00:12:50,640 --> 00:12:53,160 Z racji, że ja mam prawo jazdy, jest moim pasażerem. 243 00:12:53,190 --> 00:12:56,040 Trzy osoby zapraszam z tyłu. 244 00:12:56,080 --> 00:12:58,680 Wzrost powyżej stu pięćdziesięciu centymetrów, więc foteliki już nie są 245 00:12:58,710 --> 00:13:04,040 potrzebne. I w ramach kampanii Bezpieczny przejazd podróżujemy sobie, wjechaliśmy 246 00:13:04,070 --> 00:13:07,680 zgodnie z przepisami ruchu drogowego na ten przejazd kolejowo-drogowy. 247 00:13:07,710 --> 00:13:10,480 I wiecie co? Nie wiem co się stało. 248 00:13:10,520 --> 00:13:12,780 Samochód nie chce odpalić. 249 00:13:12,810 --> 00:13:13,860 Zatrzymał się. 250 00:13:13,880 --> 00:13:15,680 Przekręcam stacyjkę. Ja nie wiem co się stało. 251 00:13:15,680 --> 00:13:17,860 Czy akumulator się... Nie ma pojęcia kompletnie. 252 00:13:17,890 --> 00:13:20,420 Słuchajcie spokojnie, nie panikujmy. 253 00:13:20,450 --> 00:13:21,980 Teraz zastanówmy się. 254 00:13:22,010 --> 00:13:27,180 Skoro rogatki są uniesione, co należy w tej sytuacji zrobić? 255 00:13:27,210 --> 00:13:28,760 No właśnie. 256 00:13:28,886 --> 00:13:30,099 U: Tam jest żółta naklejka i trzeba 257 00:13:30,100 --> 00:13:31,414 zadzwonić pod numer alarmowy. 258 00:13:31,480 --> 00:13:35,840 PK: OK, to teraz słyszę podpowiedzi, że korzystamy z żółtej naklejki. 259 00:13:35,860 --> 00:13:37,260 Dopiero co o niej mówiliśmy. 260 00:13:37,290 --> 00:13:42,540 Aniu, czy ja powinienem wysiąść z samochodu i wszyscy pasażerowie również? 261 00:13:42,570 --> 00:13:44,860 Czy najlepiej z tego samochodu nie wysiadać? 262 00:13:44,890 --> 00:13:48,080 Jedna osoba biegnie, sprawdza na napędzie rogatki żółtą 263 00:13:48,110 --> 00:13:51,080 naklejkę i dzwoni po służby, a wszyscy siedzą w samochodzie. 264 00:13:51,080 --> 00:13:53,340 Tak będzie najlepiej. AS: Absolutnie nie, Patryku. 265 00:13:53,370 --> 00:13:56,700 Pierwsze co musicie zrobić wszyscy opuścić samochód. 266 00:13:56,730 --> 00:14:00,620 Nieważne jak drogi jest, jak jest fajny i jak jest super ekstra. 267 00:14:00,650 --> 00:14:02,660 Wychodzicie z niego. 268 00:14:02,690 --> 00:14:09,500 Czwórka z was idzie w bezpieczne miejsce, poza teren przejazdu kolejowo-drogowego. 269 00:14:09,530 --> 00:14:14,300 Jedno z was szuka żółtej naklejki, wyjmuje telefon i dzwoni. 270 00:14:14,330 --> 00:14:17,740 PK: Czyli słuchajcie, to ja w takim razie jako kierowca mówię: wiecie co? 271 00:14:17,770 --> 00:14:19,620 Ewakuujemy się z samochodu. 272 00:14:19,640 --> 00:14:21,040 Bardzo was proszę, udajcie się w 273 00:14:21,040 --> 00:14:22,620 bezpieczne miejsce, czyli tam gdzie staliście. 274 00:14:22,650 --> 00:14:28,460 Otwieramy drzwi, zamykamy i w tym momencie opuszczacie przejazd kolejowo-drogowy. 275 00:14:28,490 --> 00:14:34,740 Ja szukam żółtej naklejki i jak rozumiem w tym momencie korzystam z numeru 112. 276 00:14:34,770 --> 00:14:36,180 Dzwonię do służb, 277 00:14:36,210 --> 00:14:39,800 podaje numer skrzyżowania i w kilkadziesiąt sekund to skrzyżowanie 278 00:14:39,830 --> 00:14:43,380 będzie wyłączone z ruchu kolejowo drogowego-kolejowego. 279 00:14:43,410 --> 00:14:44,940 OK, wszystko jest jasne. 280 00:14:44,970 --> 00:14:46,020 To wiecie co? 281 00:14:46,050 --> 00:14:49,180 Zróbmy sobie jeszcze jedną taką pozorację. 282 00:14:49,210 --> 00:14:51,780 Jak to by było w sytuacji naprawdę ekstremalnej. 283 00:14:51,810 --> 00:14:54,220 To teraz zapraszam kolejne cztery osoby. 284 00:14:54,250 --> 00:14:56,840 Chodźcie. Znowu ja jestem kierowcą, 285 00:14:56,870 --> 00:15:00,620 z racji, że mam prawo jazdy. Uwielbiam siedzieć po lewej stronie. 286 00:15:00,650 --> 00:15:02,820 Zapraszam pasażera. Trzy osoby z tyłu. 287 00:15:02,850 --> 00:15:04,740 Fantastycznie! I wiecie co? 288 00:15:04,770 --> 00:15:06,260 Wjechaliśmy. 289 00:15:06,290 --> 00:15:10,000 Czasami się zdarza tak, że to niewprawiona noga kierowcy... 290 00:15:10,030 --> 00:15:12,100 Może właśnie mam nowy samochód, i co? 291 00:15:12,130 --> 00:15:15,660 I okazuje się, że ten samochód nam zgasł. 292 00:15:15,690 --> 00:15:19,660 Ale w tym momencie opadają rogatki. 293 00:15:19,690 --> 00:15:23,820 Ja już wiem, że my stąd nie wyjedziemy. 294 00:15:23,850 --> 00:15:27,660 I teraz słuchajcie, szybka narada co robimy. 295 00:15:27,690 --> 00:15:30,720 Czy według was powinienem szukać miejsca, gdzieś się schować? 296 00:15:30,720 --> 00:15:32,700 Może tutaj na tych kamykach się zmieścimy? 297 00:15:32,730 --> 00:15:34,380 Może tam wycofam? 298 00:15:34,410 --> 00:15:38,120 Czy jednak zostawiamy samochód i uciekamy? 299 00:15:39,560 --> 00:15:42,140 Jedna podpowiedź jest, że zostawiamy auto i uciekamy. 300 00:15:42,160 --> 00:15:44,040 A druga podpowiedź z mojej strony to jest 301 00:15:44,070 --> 00:15:46,820 taka, że może gdzieś tutaj znajdę bezpieczne miejsce. 302 00:15:46,840 --> 00:15:48,200 Aniu? 303 00:15:48,560 --> 00:15:52,560 AS: W tej sytuacji jeżeli Twój samochód jest dalej sprawny, on po prostu tylko i 304 00:15:52,580 --> 00:15:56,100 wyłącznie zgasł tak, że nie mogłeś nim ruszyć. 305 00:15:56,130 --> 00:16:02,340 Słuchajcie, zawsze możecie podjechać tym samochodem i wyłamać tę rogatkę. 306 00:16:02,370 --> 00:16:05,540 PK: Ale wiesz, ja wtedy w takim razie zadziałam, 307 00:16:05,570 --> 00:16:11,020 zniszczę zderzak i prawdopodobnie wyłamie te rogatkę, czyli będą jakieś szkody. 308 00:16:11,040 --> 00:16:12,660 Rozumiem, że on się tego nie obawiać? 309 00:16:12,690 --> 00:16:14,180 AS: Zniszczysz zderzak. 310 00:16:14,210 --> 00:16:18,260 OK! Wyłamiesz rogatkę? Ok! Ale uratujesz swoje życie. 311 00:16:18,280 --> 00:16:19,360 PK: Bo to życie jest najważniejsze. 312 00:16:19,390 --> 00:16:21,020 AS: Oczywiście jak najbardziej. 313 00:16:21,050 --> 00:16:27,500 PK: To w takim razie nie panikujemy, tylko wtedy podjeżdżamy i ja samochodem napieram. 314 00:16:27,530 --> 00:16:31,480 No dobrze, to podnosimy rogatkę, żebyśmy my mogli spokojnie opuścić przejazd. 315 00:16:31,510 --> 00:16:32,660 Bardzo Wam dziękuję. 316 00:16:32,690 --> 00:16:37,280 Przepraszam za taką ekstremalną sytuację. A ja wam w takim razie coś pokażę. 317 00:16:39,800 --> 00:16:44,380 Zobaczcie. Przed chwilą wyłamaliśmy rogatkę. 318 00:16:44,410 --> 00:16:47,020 To jest bezpiecznik, który się w niej znajduje. 319 00:16:47,050 --> 00:16:49,520 Czy zdajecie sobie sprawę, jaką trzeba 320 00:16:49,550 --> 00:16:55,260 zadziałać siłą, żeby nam się udało pokonać ten tak zwany szlaban, czyli go przełamać? 321 00:16:55,290 --> 00:16:58,520 Jak myślicie, jaka to powinna być siła? 322 00:17:00,720 --> 00:17:02,420 No tak myślicie, myślicie? 323 00:17:02,450 --> 00:17:06,420 U: No myślę, że to siła musiałaby być bardzo duża. 324 00:17:06,450 --> 00:17:08,290 Ogromna. PK: Ogromna. 325 00:17:08,320 --> 00:17:10,250 Ale samochodem dalibyśmy radę. 326 00:17:10,280 --> 00:17:12,880 U: Myślę, że raczej tak. A wiecie co? 327 00:17:12,910 --> 00:17:15,380 A ja zaryzykuję i powiem, że gdybyśmy i 328 00:17:15,410 --> 00:17:21,400 skuterem podróżowali, a nawet rowerem i mocno napierali na tę rogatkę, to jesteśmy w 329 00:17:21,430 --> 00:17:24,740 stanie ten zwykły plastikowy bezpiecznik przełamać. 330 00:17:24,771 --> 00:17:28,857 I rogatka wtedy, tak naprawdę wyłamuje się, a my jesteśmy bezpieczni. 331 00:17:28,890 --> 00:17:29,614 Dobrze, mam rację? 332 00:17:29,629 --> 00:17:30,399 AS: Oczywiście. 333 00:17:30,400 --> 00:17:33,530 Tak, jak najbardziej można ją złamać siłą rąk. 334 00:17:33,560 --> 00:17:37,940 PK: No więc właśnie. Także słuchajcie, pamiętajmy o jednej 335 00:17:37,970 --> 00:17:42,200 bardzo ważnej zasadzie. W takiej sytuacji, kiedy jesteśmy na przejeździe-kolejowo 336 00:17:42,230 --> 00:17:45,660 drogowym, nie możemy się tego absolutnie obawiać. 337 00:17:45,690 --> 00:17:50,530 Czyli jeżeli mamy sprawne auto, to co najważniejsze: wyłamujemy rogatkę. 338 00:17:50,560 --> 00:17:55,560 Ratujemy się. Jednak nie uciekamy z miejsca, tylko wtedy wzywamy służby. 339 00:17:55,590 --> 00:17:58,420 I tutaj też nam służy żółta naklejka. AS: Oczywiście. 340 00:17:58,450 --> 00:17:59,320 PK: Czyli 112. 341 00:17:59,350 --> 00:18:02,660 Podajemy numer skrzyżowania i opisujemy, co dokładnie się zdarzyło. 342 00:18:02,690 --> 00:18:06,920 Jeżeli jednak samochód nam się zepsuł na skrzyżowaniu, właśnie w ruchu kolejowo- 343 00:18:06,950 --> 00:18:10,620 drogowym, też umiemy z tej żółtej naklejki skorzystać. 344 00:18:10,650 --> 00:18:12,010 Nie bójmy się tego. 345 00:18:12,040 --> 00:18:14,000 No dobrze. Bezpiecznik wyłamany. 346 00:18:14,030 --> 00:18:15,250 To teraz, wiecie co? 347 00:18:15,280 --> 00:18:17,770 Powtórzmy sobie chyba najważniejsze zasady 348 00:18:17,800 --> 00:18:21,940 jak należy się zachować i o czym warto pamiętać. 349 00:18:21,970 --> 00:18:23,530 O czym już mówiliśmy? 350 00:18:23,560 --> 00:18:25,320 O infrastrukturze w ruchu kolejowo- 351 00:18:25,350 --> 00:18:28,460 drogowym, czyli o znakach, na które musimy zwracać uwagę. 352 00:18:28,480 --> 00:18:29,460 To teraz jeszcze raz. 353 00:18:29,490 --> 00:18:32,440 Jeżeli widzimy znak stop, to znaczy zwolnij? 354 00:18:32,470 --> 00:18:34,520 Czy się zatrzymujemy? 355 00:18:35,040 --> 00:18:36,900 U: Zatrzymujemy się. PK: Zawsze? 356 00:18:36,930 --> 00:18:38,220 U: Zawsze. PK: W porządku. 357 00:18:38,250 --> 00:18:40,140 Jeżeli jedziemy przez las 358 00:18:40,170 --> 00:18:46,660 i jest to przejazd, można powiedzieć taki leśny, gdzie pociąg jedzie raz na dzień, 359 00:18:46,686 --> 00:18:48,657 to wtedy też się zatrzymujemy przed znakiem STOP? 360 00:18:48,686 --> 00:18:50,543 Nawet jeżeli idziemy albo jedziemy rowerem? 361 00:18:50,586 --> 00:18:51,300 U: Tak! 362 00:18:51,301 --> 00:18:52,386 PK: I upewniamy. 363 00:18:53,529 --> 00:18:55,420 Tak? Zgadza się. 364 00:18:55,440 --> 00:18:56,880 A zatem mamy już wszystko przećwiczone: 365 00:18:56,910 --> 00:18:58,600 znaki znamy, jeżeli chodzi o 366 00:18:58,600 --> 00:19:00,980 infrastrukturę na przejazdach kolejowo-drogowych. 367 00:19:01,010 --> 00:19:04,940 Wiemy też już, jak się zachować, kiedy zakleszczymy się pomiędzy rogatkami. 368 00:19:04,960 --> 00:19:06,760 I to jeszcze raz będę na to zwracał uwagę. 369 00:19:06,790 --> 00:19:11,140 Nie bójmy się tej rogatki wyłamać, bo zdrowie i życie są najważniejsze. 370 00:19:11,170 --> 00:19:15,720 Ale pamiętajmy, że w tej sytuacji wyłamanej rogatki też należy to zgłosić, czyli 371 00:19:15,750 --> 00:19:19,840 skorzystać z żółtej naklejki, bo to nie jest tak, że wyłamiemy i sobie odjeżdżamy i 372 00:19:19,840 --> 00:19:22,570 od razu jedziemy do blacharza lakiernika, żeby naprawić zderzak. 373 00:19:22,600 --> 00:19:26,810 AS: Nie, oczywiście, że nie zawsze każde wyłamanie rogatki trzeba zgłosić. 374 00:19:26,840 --> 00:19:28,800 PK: A dlaczego? Bo może 375 00:19:28,830 --> 00:19:31,520 niestety, ale osoba, która będzie jechała 376 00:19:31,550 --> 00:19:36,400 za wami lub za samochodem, który wyłamał nie zobaczy tego, że ta rogatka jest 377 00:19:36,430 --> 00:19:43,740 wyłamana. I niestety, ale po prostu przejedzie i wiedzie pod pociąg. 378 00:19:43,770 --> 00:19:46,940 Tak, słuchajcie, wyłamanie rogatki 379 00:19:46,970 --> 00:19:51,180 i zgłoszenie tego faktu są to niewielkie koszta, 380 00:19:51,210 --> 00:19:58,050 ale jeżeli uciekniemy, kolokwialnie mówiąc, z miejsca zdarzenia i nie zgłosimy tego. 381 00:19:58,080 --> 00:20:00,640 Niestety, ale już większość naszych 382 00:20:00,670 --> 00:20:03,700 przejazdów kolejowo- drogowych jest monitorowana. 383 00:20:03,730 --> 00:20:07,660 Takie nagranie zostaje zgrane i oddane na policję. 384 00:20:07,690 --> 00:20:12,660 Po numerze rejestracyjnym, samochód jest odnaleziony, 385 00:20:12,690 --> 00:20:17,570 właściciel musi zapłacić mandat. A niekiedy jest też postępowanie karne. 386 00:20:17,600 --> 00:20:19,960 PK: No i właśnie, skoro dzisiaj przypominamy sobie o tym w 387 00:20:19,990 --> 00:20:24,420 ramach kampanii Bezpieczny Przejazd PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 388 00:20:24,440 --> 00:20:25,770 Jeszcze jedna bardzo ważna rzecz. 389 00:20:25,800 --> 00:20:27,980 Teraz mamy głosowanie wśród Was. 390 00:20:28,010 --> 00:20:34,570 Słyszeliście o tym, że niektóre przejazdy w ruchu drogowym są strzeżone, a inne nie? 391 00:20:34,600 --> 00:20:37,520 Tak czy nie? Słyszeliście? Ok. To posłuchajcie. 392 00:20:37,550 --> 00:20:43,600 Bo jeżeli jest rogatka i jest semafor, czerwone światło, prawda, to my wiemy, że 393 00:20:43,630 --> 00:20:47,440 jest też, że jest to przejazd strzeżony. A jeżeli np. 394 00:20:47,470 --> 00:20:49,760 jedziemy przez las i mamy tylko krzyż 395 00:20:49,790 --> 00:20:54,250 Świętego Andrzeja, to możemy powiedzieć, że to jest przejazd niestrzeżony? 396 00:20:54,280 --> 00:20:56,600 I teraz uwaga głosowanie: czy są w ogóle 397 00:20:56,630 --> 00:20:59,980 przejazdy niestrzeżone? Ręka do góry, kto tak uważa? 398 00:21:00,010 --> 00:21:01,220 Jedna, dwie? 399 00:21:01,250 --> 00:21:05,700 No, ja chyba też tak waham się, ale nie podniosę, bo 400 00:21:05,730 --> 00:21:09,320 albo jest rogatka i jest strzeżony, albo nie ma, i jest niestrzeżony. 401 00:21:09,350 --> 00:21:11,940 I teraz jak do tego podejść? 402 00:21:11,970 --> 00:21:17,720 AS: Wszystkie przejazdy są odpowiednio zabezpieczone, a od nas tylko zależy jak 403 00:21:17,750 --> 00:21:21,900 my się tam zachowamy i jaką skalę bezpieczeństwa zachowamy. 404 00:21:21,920 --> 00:21:22,770 Tak? 405 00:21:22,800 --> 00:21:28,500 PK: Czyli to nie jest tak, że jeżeli mamy przejazd z rogatką, z czerwonym światłem, 406 00:21:28,530 --> 00:21:31,940 to jest to przejazd strzeżony, tylko on jest odpowiedniej kategorii. 407 00:21:31,960 --> 00:21:34,560 A w sytuacji, kiedy przejeżdżamy przez las i jest np. 408 00:21:34,590 --> 00:21:36,440 tylko znak STOP albo krzyż Świętego 409 00:21:36,470 --> 00:21:41,360 Andrzeja, to jest to dalej przejazd strzeżony, ale innej kategorii. 410 00:21:41,360 --> 00:21:42,080 Dobrze rozumiem? 411 00:21:42,110 --> 00:21:45,980 AS: Jest strzeżony, zabezpieczony odpowiednimi znakami. 412 00:21:46,000 --> 00:21:46,760 Tak i jest. 413 00:21:46,790 --> 00:21:47,660 Innej kategorii. 414 00:21:47,690 --> 00:21:51,180 Kategorii przejazdów kolejowo- drogowych mamy sześć. 415 00:21:51,210 --> 00:21:53,900 PK: Aha, i liczymy je od 1 do 6. 416 00:21:53,930 --> 00:21:55,740 AS: Od A, B, C i D i E i F. 417 00:21:55,770 --> 00:21:57,980 PK: OK, to wszystko w takim razie wiadomo. 418 00:21:58,010 --> 00:22:00,260 A teraz najważniejsza sprawa. Słuchajcie. 419 00:22:00,290 --> 00:22:01,320 Kilka ciekawostek. 420 00:22:01,350 --> 00:22:05,080 Bo skoro już uczymy się tego bezpiecznego zachowania w ruchu kolejowo- 421 00:22:05,110 --> 00:22:10,500 drogowym, to sprawdźmy, czy nasza wiedza jest na odpowiednim poziomie. 422 00:22:10,530 --> 00:22:17,020 Zaczęliśmy od tego, że jeżeli już rogatki opadną, to zawsze pociąg ma pierwszeństwo. 423 00:22:17,050 --> 00:22:20,900 Teraz tylko pytanie czy wy wiecie, jak szybko może jechać pociąg? 424 00:22:20,930 --> 00:22:24,240 Z jaką prędkością może wjechać na taki przejazd? 425 00:22:24,680 --> 00:22:26,920 O tam widzę odpowiedź. 426 00:22:27,240 --> 00:22:28,700 Proszę bardzo. 427 00:22:28,730 --> 00:22:32,120 U: Może 150?. 428 00:22:32,150 --> 00:22:33,560 PK: 150 kilometrów na godzinę? 429 00:22:33,560 --> 00:22:36,520 U: Coś około. PK: Uwaga -kto da więcej, kto da mniej. 430 00:22:36,550 --> 00:22:39,050 Kto da więcej? Kto jest za tym, że nawet szybciej? 431 00:22:39,080 --> 00:22:41,000 U: 80? PK: 180? 432 00:22:41,030 --> 00:22:42,050 U: Nie 80? 433 00:22:42,080 --> 00:22:45,020 PK: 80, czyli jednak mniej? I proszę bardzo. 434 00:22:45,040 --> 00:22:47,220 U: Ja bym powiedział, że 120 kilometrów na godzinę. 435 00:22:47,250 --> 00:22:50,780 PK: Czyli mamy 80, 120 i 150 kilometrów na godzinę. 436 00:22:50,810 --> 00:22:52,980 I teraz pytanie, a wy ile kupujecie? 437 00:22:53,010 --> 00:22:55,240 Więcej czy mniej? Aniu, jak szybko? 438 00:22:55,270 --> 00:22:57,860 AS: 160. PK: 160 kilometrów na godzinę? 439 00:22:57,890 --> 00:22:59,540 Z taką prędkością jedzie pociąg? AS: Tak. 440 00:22:59,570 --> 00:23:02,570 PK: A teraz uwaga słuchajcie, a jak długi może być pociąg? 441 00:23:02,600 --> 00:23:06,180 Uwaga! Weźcie mikrofon i teraz typujemy. 442 00:23:06,210 --> 00:23:08,520 U: Towarowy może mieć 50 wagonów. 443 00:23:08,550 --> 00:23:12,500 PK: Towarowy może mieć 50 wagonów, a zatem 50 wagonów. 444 00:23:12,520 --> 00:23:13,800 Szybko sobie w pamięci liczę. 445 00:23:13,830 --> 00:23:16,400 To jest mniej więcej 750 m, czyli bardzo długi pociąg. 446 00:23:16,430 --> 00:23:18,980 Teraz pytanie a ile taki pociąg może ważyć? 447 00:23:19,010 --> 00:23:20,380 Jak myślicie? 448 00:23:20,410 --> 00:23:22,660 U: 90 ton. PK: 90? 449 00:23:22,690 --> 00:23:24,080 Kto da mniej? Kto da więcej? 450 00:23:24,110 --> 00:23:25,980 Ja nie wiem. Was celowo pytam. 451 00:23:26,010 --> 00:23:27,020 U: 120. 452 00:23:27,050 --> 00:23:29,500 PK: Czyli idziemy w górę? 90, 120 ton. 453 00:23:29,520 --> 00:23:30,760 Pamiętacie, że samochód, w którym 454 00:23:30,790 --> 00:23:34,420 siedzieliśmy wcześniej, waży w granicach dwóch ton? 455 00:23:34,440 --> 00:23:36,980 To ile? Jak myślicie? 456 00:23:37,000 --> 00:23:38,000 90? 120? 457 00:23:38,030 --> 00:23:40,220 Aha, w tym przedziale to dobrze, Aniu. 458 00:23:40,250 --> 00:23:41,420 AS: Kilkaset ton. 459 00:23:41,450 --> 00:23:43,090 PK: Kilkaset ton. 460 00:23:43,120 --> 00:23:45,680 I teraz powiem Wam, dlaczego ja was o to wypytuję. 461 00:23:45,710 --> 00:23:48,660 Jak szybko, jaki długi, ile waży. 462 00:23:48,690 --> 00:23:51,480 Bo teraz zastanówmy się, skoro już zdarzają 463 00:23:51,510 --> 00:23:56,240 się niebezpieczne sytuacje w ruchu kolejowo- drogowym, to taki właśnie pociąg, który 464 00:23:56,270 --> 00:23:59,660 przed chwilą opisaliśmy, jak szybko się zatrzyma? 465 00:23:59,690 --> 00:24:03,420 Jak myślicie, ile to jest metrów? 466 00:24:03,450 --> 00:24:05,090 U: Ja myślę, że... 467 00:24:05,120 --> 00:24:09,520 Droga zatrzymania takiego pociągu wynosi około 100 metrów. 468 00:24:09,521 --> 00:24:12,480 PK: Około 100 metrów, poczekaj, teraz tak sobie pomyślę... 469 00:24:12,510 --> 00:24:16,240 Jeżeli chodzi o samochód osobowy, to przypuśćmy, że dopuszczalnej prędkości 470 00:24:16,270 --> 00:24:21,740 50 na godzinę jesteśmy w stanie wyhamować na dystansie tam dwudziestu kilku metrów. 471 00:24:21,770 --> 00:24:24,280 Z prędkości autostradowej 140 kilometrów 472 00:24:24,310 --> 00:24:29,140 na godzinę, potrzebujemy odpowiednio więcej. W granicach pewnie 60 metrów. 473 00:24:29,170 --> 00:24:31,330 A pociąg, o którym mówiliśmy? 474 00:24:31,360 --> 00:24:33,900 AS: 13 boisk piłkarskich. 475 00:24:33,930 --> 00:24:37,090 PK: Czy umiecie sobie wyobrazić? 13 boisk piłkarskich? 476 00:24:37,120 --> 00:24:38,660 To jest droga hamowania pociągu. 477 00:24:38,690 --> 00:24:42,780 A więc, jedna ważna konkluzja: on się w miejscu nie zatrzyma. 478 00:24:42,810 --> 00:24:45,420 Dlatego dzisiaj powtarzamy sobie te wszystkie zasady. 479 00:24:45,440 --> 00:24:46,720 Tylko właśnie, słuchajcie. My cały czas 480 00:24:46,750 --> 00:24:50,880 mówimy o zachowaniu w ruchu kolejowo- drogowym, na skrzyżowaniu. Ale przecież my 481 00:24:50,910 --> 00:24:55,810 bardzo często korzystamy też z infrastruktury, jaką są dworce. 482 00:24:55,840 --> 00:24:59,540 I teraz: jak należy zachować się zarówno 483 00:24:59,560 --> 00:25:02,560 tutaj, na takim skrzyżowaniu ruchu kolejowo-drogowym, jak i np. 484 00:25:02,590 --> 00:25:05,180 na peronie? Jak myślicie? 485 00:25:05,200 --> 00:25:08,720 Ktoś ma pomysły? U: Na peronie są zawsze narysowane takie żółte 486 00:25:08,750 --> 00:25:14,330 linie i przed tą linią trzeba się zatrzymać i nie przechodzić za tę linię. 487 00:25:14,360 --> 00:25:15,620 PK: Czyli zwracamy uwagę na linię. 488 00:25:15,650 --> 00:25:21,780 U: Jak pociąg przejedzie, to wiatr może nas zepchnąć na tory i możemy wpaść pod pociąg. 489 00:25:21,800 --> 00:25:22,800 PK: No dobrze, to teraz sobie to 490 00:25:22,830 --> 00:25:26,180 usystematyzujmy. Czyli co tak naprawdę, o czym powinniśmy pamiętać? 491 00:25:26,200 --> 00:25:29,460 Dzisiaj mamy mnóstwo urządzeń elektronicznych. Jeszcze jakieś pomysły, 492 00:25:29,480 --> 00:25:32,640 jak się zachować i o czym musimy pamiętać mając smartfon w dłoni, 493 00:25:32,670 --> 00:25:37,720 słuchawki na uszach. Zarówno na skrzyżowaniu kolejowo-drogowym, jak i np. 494 00:25:37,720 --> 00:25:38,940 na peronie. 495 00:25:38,970 --> 00:25:42,640 AS: Przede wszystkim wyjmujemy słuchawki z uszu, odkładamy smartfony. 496 00:25:42,670 --> 00:25:47,720 One nas rozpraszają, one nas po prostu gdzieś tam przenoszą w zupełnie inny 497 00:25:47,750 --> 00:25:51,090 świat. Nie tam, gdzie jesteśmy na chwilę obecną. 498 00:25:51,120 --> 00:25:52,840 W dzisiejszym pędzie mamy bardzo dużo 499 00:25:52,870 --> 00:25:57,120 zajęć, mamy bardzo dużo rzeczy, które gdzieś tam nas absorbują. 500 00:25:57,120 --> 00:26:01,090 Tak? A są niestety miejsca, gdzie musimy 501 00:26:01,120 --> 00:26:04,780 po prostu odpuścić. Dla zachowania bezpieczeństwa i życia. 502 00:26:04,800 --> 00:26:08,720 PK: Słuchajcie, tak samo jak wyłamywaliśmy rogatekę sprawnym samochodem, żeby ratować 503 00:26:08,720 --> 00:26:11,860 zdrowie i życie, tak samo o tym zdrowiu i życiu po prostu pamiętajcie. 504 00:26:11,890 --> 00:26:17,320 Czyli, jeżeli jesteście właśnie na takim przejeździe kolejowo-drogowym, to 505 00:26:17,350 --> 00:26:21,520 pamiętajcie o tym, że nie przechodzimy rozmawiając przez telefon, nie słuchamy 506 00:26:21,550 --> 00:26:24,810 głośno muzyki, tylko się rozglądamy, sprawdzamy co się dzieje. 507 00:26:24,840 --> 00:26:28,720 Jeżeli rogatki są podniesione. I to co najważniejsze, 508 00:26:28,750 --> 00:26:33,400 i chyba tego wam nie muszę przypominać, bo w tym momencie rogatki za chwilę się będą 509 00:26:33,430 --> 00:26:38,220 zamykały. I jak one będą opadały, to słuchajcie. 510 00:26:38,250 --> 00:26:41,620 Jeżeli my się spieszymy, to rozumiem, że 511 00:26:41,650 --> 00:26:47,180 nie przechodzimy pod opadającymi rogatkami i nie pędzimy, bo pociąg nam odjedzie. 512 00:26:47,210 --> 00:26:50,260 Trudno, trzeba poczekać, przyjedzie następny. 513 00:26:50,290 --> 00:26:52,160 Zgadzacie się ze mną? 514 00:26:52,400 --> 00:26:53,960 To słuchajcie, w takim razie teraz chyba 515 00:26:53,990 --> 00:26:59,380 sobie tylko możemy przybić piątkę, bo w tym momencie nie wiem co na to Ania 516 00:26:59,410 --> 00:27:01,440 Smolińska, koordynatorka kampanii 517 00:27:01,470 --> 00:27:05,050 Bezpieczny Przejazd PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 518 00:27:05,080 --> 00:27:09,090 Czy możemy im przyznać, że zostali właśnie Ambasadorami Bezpieczeństwa? 519 00:27:09,120 --> 00:27:10,880 AS: Wydaje mi się, że spisali się na medal. 520 00:27:10,880 --> 00:27:12,600 No to słuchajcie, przybijamy piątkę. 521 00:27:12,630 --> 00:27:17,720 Wielkie gratulacje za wiedzę i mam nadzieję, że wszyscy, którzy nas słuchali 522 00:27:17,720 --> 00:27:21,330 i oglądali wezmą sobie to mocno do serca i teraz już po prostu będą wiedzieć. 523 00:27:21,360 --> 00:27:23,020 Gratulacje! Jesteście super! 524 00:27:23,050 --> 00:27:25,200 6C rządzi! Ekstra!