1 00:00:14,000 --> 00:00:18,320 Reporter: I teraz gość, na którego czekaliśmy, którego już zapowiadałem na samym początku 2 00:00:18,350 --> 00:00:21,320 kierowca rajdowy i Ambasador Bezpieczeństwa Rafał Sonik. 3 00:00:21,350 --> 00:00:23,580 R: Cześć Rafale. Rafał Sonik: Cześć, dzień dobry. 4 00:00:23,600 --> 00:00:28,180 R: No i za nami cały czas ten samochód, który został dosłownie zmasakrowany. 5 00:00:28,210 --> 00:00:31,900 Jakie emocje towarzyszyły Tobie podczas tej akcji? 6 00:00:31,920 --> 00:00:35,180 RS: Myślałem, jak to będzie wyglądało i co się ze mną będzie działo. 7 00:00:35,200 --> 00:00:36,780 R: Czegoś takiego wcześniej nie widziałem. 8 00:00:36,810 --> 00:00:40,760 RS: Skórkę od razu, bo nawet nie samo uderzenie, bo z takimi 9 00:00:40,790 --> 00:00:44,220 sytuacjami już niestety się zetknąłem w życiu. 10 00:00:44,250 --> 00:00:49,340 Mam prawo jazdy od ponad 40 lat i od ponad 40 lat bardzo dużo jeżdżę. 11 00:00:49,370 --> 00:00:51,860 Natomiast to co się działo później, to 12 00:00:51,890 --> 00:00:56,840 robi gęsią skórkę każdemu, bo przy prędkości 30 kilometrów na godzinę, 13 00:00:56,870 --> 00:01:02,320 zaledwie 2 lokomotywowy skład, a więc dużo mniejsza bezwładność niż jeżeli byłyby do 14 00:01:02,350 --> 00:01:06,050 tego jeszcze wagony. Spory samochód, dużo blachy. 15 00:01:06,080 --> 00:01:11,460 A to co się działo po samym uderzeniu, to było przerażające. 16 00:01:11,490 --> 00:01:15,440 Tam droga hamowania i to co się z tym pojazdem dzieje, jak on się mieli 17 00:01:15,470 --> 00:01:21,900 właściwie na tej drodze hamowania jest rzeczywiście jeży skóra na głowie. 18 00:01:21,920 --> 00:01:23,460 R: Dlaczego ta kampania jest tak ważna? 19 00:01:23,480 --> 00:01:25,440 To jest kampania prowadzona już od 17 lat. 20 00:01:25,470 --> 00:01:27,800 Ja rozmawiałem wcześniej z autorami tej 21 00:01:27,830 --> 00:01:31,380 kampanii, z osobami, które od lat są w tym projekcie. 22 00:01:31,410 --> 00:01:36,040 Słyszymy o tym, że jest lepiej, jednak zależy nam na tym, żeby liczba wypadków na 23 00:01:36,070 --> 00:01:39,420 przejazdach kolejowych kolejowo-drogowych wynosiła dosłownie zero. 24 00:01:39,450 --> 00:01:42,540 Dlaczego właśnie ta akcja zatem jest tak istotna? 25 00:01:42,570 --> 00:01:48,260 RS: Akcja jest istotna dlatego, że ignorujemy poziom zagrożenia. 26 00:01:48,290 --> 00:01:52,020 Nam się może wydawać, że to jest po prostu zderzenie. 27 00:01:52,050 --> 00:01:54,620 R: Wszyscy jesteśmy mistrzami jazdy, ekspertami.. 28 00:01:54,650 --> 00:02:00,280 RS: Ignorujemy zagrożenie, a wystarczy spojrzeć, jaka jest szansa na przeżycie. 29 00:02:00,310 --> 00:02:05,460 Ona jest zero właściwie, czyli w granicach błędu statystycznego. 30 00:02:05,490 --> 00:02:09,420 Kierujący pojazdem drogowym i pasażer 31 00:02:09,450 --> 00:02:13,260 w zderzeniu z pojazdem szynowym, nie ma szans przeżyć. 32 00:02:13,290 --> 00:02:17,240 Albo kalectwo jest już tak głębokie, że właściwie nie wiadomo co lepiej. 33 00:02:17,270 --> 00:02:23,400 Niestety. Więc ta nieuchronność katastrofalnych skutków 34 00:02:23,430 --> 00:02:28,300 powinna powodować, że to nie jest takie zwykłe czerwone światło jak na jakimś tam 35 00:02:28,330 --> 00:02:32,120 skrzyżowaniu czy nie daj Boże przejściu dla pieszych, bo to 36 00:02:32,150 --> 00:02:36,320 też przecież jest zero jedynkowa sytuacja. To jest wyjątkowe czerwone światło. 37 00:02:36,350 --> 00:02:38,360 Tu albo przeżywasz, albo giniesz. 38 00:02:38,390 --> 00:02:40,380 Jeżeli jesteś mądry i ostrożny, 39 00:02:40,410 --> 00:02:44,020 przeżywasz. Jeżeli prawidłowo zareagujesz, przeżywasz. 40 00:02:44,050 --> 00:02:47,600 Ale jeżeli jesteś niemądry, nieostrożny, nie zareagujesz prawidłowo. 41 00:02:47,630 --> 00:02:52,140 Wystarczy jedna z tych trzech rzeczy, góra dwie, nie przeżywasz. 42 00:02:52,170 --> 00:02:55,480 Więc wydaje mi się, że te ułamki sekund, 43 00:02:55,510 --> 00:03:00,260 może sekundy w czasie każdej podróży, które różni 44 00:03:00,290 --> 00:03:05,280 przejeżdżanie przez przejazdy kolejowe z należytą uwagą i ostrożnością, od jeżdżenia 45 00:03:05,310 --> 00:03:09,160 bez należytej uwagi ostrożności, to jest naprawdę żadna cena. 46 00:03:09,190 --> 00:03:11,820 Ja tak sobie policzyłem, że średnio 47 00:03:11,850 --> 00:03:16,680 przejeżdżam przejazd kolejowy raz na pięć godzin jazdy i to zakładając, że rzadko 48 00:03:16,710 --> 00:03:19,740 poruszam się autostradami, czyli głównie drogami lokalnymi. 49 00:03:19,760 --> 00:03:21,080 R: Kiedyś zdarzyła mi się taka niebezpieczna 50 00:03:21,110 --> 00:03:24,460 sytuacja albo ręce spociły się na kierownicy. 51 00:03:24,490 --> 00:03:28,240 RS: Nie raz niestety, ale na przejeździe kolejowym miałem już do czynienia z 52 00:03:28,270 --> 00:03:33,060 sytuacjami, kiedy na przykład przy zamkniętych rogatkach rowerzysta 53 00:03:33,090 --> 00:03:36,980 siada z roweru, no bo pod rogatki nie przejedzie. 54 00:03:37,010 --> 00:03:41,040 Wykorzystując tę przerwę między półrogatkami, po prostu przeprowadza rower. 55 00:03:41,040 --> 00:03:42,420 Co robię? Wrzeszczę. 56 00:03:42,450 --> 00:03:46,740 Opuszczam szybę, otwieram drzwi, zsiadam z motocykla i wrzeszczę 57 00:03:46,770 --> 00:03:50,580 Nie chcielibyście tego słyszeć, bo to nie są cenzuralne słowa, ale 58 00:03:50,610 --> 00:03:55,700 każde jest usprawiedliwione, jeżeli tylko ratuje się komuś skórę czy życie. 59 00:03:55,730 --> 00:04:00,700 Ludzie się zachowują fatalnie, bardzo często ignorują naprawdę duże 60 00:04:00,730 --> 00:04:06,200 niebezpieczeństwo. Powiedział mi dzisiaj egzaminator 61 00:04:08,000 --> 00:04:12,880 w ruchu drogowym, czyli kandydatów na prawo jazdy. Powiedział tak: 62 00:04:12,960 --> 00:04:15,240 mamy podejście antysystemowe, bo z jednej 63 00:04:15,270 --> 00:04:20,060 strony Polacy są narodem zaradnym i przedsiębiorczym. 64 00:04:20,090 --> 00:04:24,400 Ale drugi koniec kija jest taki, że nie lubimy żadnych ograniczeń, czegoś co 65 00:04:24,420 --> 00:04:27,660 sobie imaginujemy jako naszą strefę komfortu czy wolności. 66 00:04:27,690 --> 00:04:33,560 Więc jesteśmy antysystemowi, chętnie łamiemy przepisy albo je ignorujemy. 67 00:04:33,680 --> 00:04:36,760 Niestety. A skoro tak, to trzeba ludzi tym bardziej 68 00:04:36,780 --> 00:04:40,840 uczulać na to, żeby nie robili tego już od najmłodszych lat. 69 00:04:40,860 --> 00:04:43,460 Nic nie zyskują, a ryzykują życiem. 70 00:04:43,480 --> 00:04:45,440 R: I właśnie ta akcja ma za zadanie 71 00:04:45,470 --> 00:04:50,080 uświadamiać nam od najmłodszych lat, żebyśmy zwracali uwagę na to, co się 72 00:04:50,080 --> 00:04:53,320 dzieje dookoła nas, na sygnalizację świetlną, na znaki drogowe, żebyśmy 73 00:04:53,340 --> 00:04:57,520 zachowywali się jak najlepiej i najbezpieczniej na przejazdach drogowo-kolejowych. 74 00:04:57,540 --> 00:05:00,380 To może zaplanujmy na sam koniec do tego, 75 00:05:00,410 --> 00:05:04,340 żeby każdy z nas poczuł się w obowiązku bycia Ambasadorem Bezpieczeństwa. 76 00:05:04,360 --> 00:05:08,300 RS: Ja mam takie westernowe skojarzenie pieniądze albo życie. 77 00:05:08,330 --> 00:05:13,540 Stracisz rower, motocykl, w skrajnej sytuacji samochód, ale zachowasz życie. 78 00:05:13,570 --> 00:05:16,700 Albo odwrotnie. Sam wybieraj. 79 00:05:16,720 --> 00:05:21,520 R: Jeśli chcemy być kierowcami zawodowymi, to lepiej zgłosić 80 00:05:21,540 --> 00:05:26,640 się po radę do Rafała Sonika i występować chociażby w rajdach Dakar, a nie uprawiać 81 00:05:26,660 --> 00:05:30,340 rajdy na drogach lokalnych czy drogach krajowych. 82 00:05:30,360 --> 00:05:34,480 RS: Nawet na odcinkach specjalnych w krajach Ameryki Południowej, gdzie jest bardzo 83 00:05:34,510 --> 00:05:38,220 dużo kopalni, do nich doprowadzone takie przemysłowe linie kolejowe. 84 00:05:38,250 --> 00:05:42,160 Tam zdarzało się, że prowadziła trasa odcinków specjalnych. 85 00:05:42,180 --> 00:05:44,080 Ja i tak nie mogłem się powstrzymać od 86 00:05:44,100 --> 00:05:47,480 odruchu, żeby zwolnić, rozejrzeć się i dopiero jechać dalej. 87 00:05:47,510 --> 00:05:50,340 To są sekundy, ale ratują życie. 88 00:05:50,360 --> 00:05:52,400 R: I nic więcej dodać, nic więcej ująć. 89 00:05:52,420 --> 00:05:56,620 Rafał Sonik, kierowca rajdowy, gość specjalny tego wydarzenia. 90 00:05:56,640 --> 00:05:57,760 Dziękuję bardzo za rozmowę.