1 00:00:13,080 --> 00:00:15,900 No i po krótkiej przerwie powracamy. 2 00:00:15,930 --> 00:00:19,900 Mam nadzieję, że widzimy się i słyszymy się, a z nami nadal jest 3 00:00:19,920 --> 00:00:23,380 rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 4 00:00:23,400 --> 00:00:25,560 pan Karol Jakubowski. 5 00:00:25,640 --> 00:00:27,540 Rozmawiamy cały czas o sytuacji wyłamania 6 00:00:27,570 --> 00:00:30,820 rogatki, która wydarzyła się kilka minut temu. 7 00:00:30,850 --> 00:00:32,500 Widzimy tę rogatkę za nami. 8 00:00:34,370 --> 00:00:38,060 Jak i na czym polega mechanizm takiej rogatki? 9 00:00:38,090 --> 00:00:39,920 Karol Jakubowski: Pamiętajmy o tym, że kiedy nadjeżdża 10 00:00:39,920 --> 00:00:43,800 pociąg do przejazdu kolejowo-drogowego albo pracownik Polskich Linii Kolejowych, 11 00:00:43,830 --> 00:00:48,840 albo automat odpowiada za to, aby rogatka opadła w odpowiednim czasie przed 12 00:00:48,840 --> 00:00:51,340 nadjechaniem pociągu na przejeździe kolejowo-drogowym. 13 00:00:51,370 --> 00:00:54,160 A więc ten mechanizm jest bardzo prosty, 14 00:00:54,180 --> 00:00:58,420 ale ma jeden bardzo ważny element to jest ten tak zwany bezpiecznik 15 00:00:58,440 --> 00:00:59,760 drąga rogatkowego. To jest takie 16 00:00:59,790 --> 00:01:02,860 miejsce, które jest wyłamywalne, które jest kruche. 17 00:01:02,890 --> 00:01:06,050 Dzięki temu niewielkim nawet nakładem siły 18 00:01:06,080 --> 00:01:09,540 sami możemy wyłamać rogatki, jeżeli jest taka potrzeba. 19 00:01:09,560 --> 00:01:12,600 Tym bardziej, jeżeli samochód utknie na przejeździe kolejowo-drogowym. 20 00:01:12,630 --> 00:01:18,770 Możemy spokojnie przejechać, potrącić tę rogatkę. Ona w pewnym miejscu pęknie, 21 00:01:18,800 --> 00:01:22,020 odegnie się, odpadnie. Możemy zjechać z torów. 22 00:01:22,050 --> 00:01:23,210 I to jest bardzo ważne. 23 00:01:23,240 --> 00:01:26,760 Powinniśmy sobie również zadać pytanie, co jest ważniejsze, bo niektórzy kierowcy 24 00:01:26,760 --> 00:01:29,900 mogą sobie zadawać pytanie: Nie chcę, żeby mój samochód był porysowany. 25 00:01:29,930 --> 00:01:33,840 Czy lepiej jest ryzykować życiem, zdrowiem będąc na torach w momencie, kiedy 26 00:01:33,870 --> 00:01:36,660 nadjeżdża pociąg, czy lepiej zjechać z przejazdu? 27 00:01:36,690 --> 00:01:39,620 Oczywiście życie ważniejsze, życie bezcenne. 28 00:01:39,650 --> 00:01:44,700 Natomiast lakierowanie samochodu to jest kwestia pewnych nakładów finansowych. 29 00:01:44,720 --> 00:01:48,290 Pamiętajmy również o tym, że tego typu zachowanie kierowcy, kiedy kierowca 30 00:01:48,320 --> 00:01:54,060 przejedzie przez przejazd, wytrąci tę rogatkę, w momencie kiedy ona jest już zamknięta. 31 00:01:54,090 --> 00:01:59,520 To jest koszt kilkuset złotych, który może być pokryty z ubezpieczenia OC kierowcy. 32 00:01:59,550 --> 00:02:02,620 A więc to są jedyne konsekwencje dla takiego kierowcy? 33 00:02:02,640 --> 00:02:04,720 Konsekwencje mogą być inne także, ponieważ 34 00:02:04,720 --> 00:02:08,220 kierowca nie powinien być w tym miejscu na przejeździe kolejowo-drogowym. 35 00:02:08,250 --> 00:02:12,060 Może również być wystawiony odpowiedni mandat przez służby. 36 00:02:12,080 --> 00:02:14,120 Natomiast pytanie: co jest ważniejsze? 37 00:02:14,150 --> 00:02:18,320 Czy ważniejsze jest pozostanie na przejeździe kolejowo-drogowym i ryzykowanie życiem? 38 00:02:18,330 --> 00:02:20,280 Czy lepiej jest zjechać i ponieść pewne 39 00:02:20,310 --> 00:02:23,940 koszty, ale zachować to życie, które jednak jest bezcenne? 40 00:02:23,970 --> 00:02:28,300 Myślę, że odpowiedź jest prosta i wszyscy widzowie, chociażby po tym, co dzisiaj 41 00:02:28,330 --> 00:02:31,700 widzieli w ostatnich minutach, są pewni tej odpowiedzi. 42 00:02:31,730 --> 00:02:34,040 Czyli podsumowując, można powiedzieć, że 43 00:02:34,070 --> 00:02:37,880 jeśli chodzi o uszkodzenia samochodu takiego kierowcy, no to są tylko jakieś 44 00:02:37,910 --> 00:02:41,580 zarysowania lakieru, dzięki temu kierowca ujdzie z życiem. 45 00:02:41,610 --> 00:02:43,900 Można to w ten sposób podsumować. 46 00:02:43,920 --> 00:02:45,700 Natomiast pamiętajmy o jednej rzeczy. 47 00:02:45,730 --> 00:02:50,660 Każdy kierowca powinien pamiętać, że nie może dopuścić do sytuacji, że jest na 48 00:02:50,690 --> 00:02:55,980 torach w momencie, kiedy przejazd jest zamykany, kiedy rogatki się opuszczają. 49 00:02:56,010 --> 00:02:58,140 Każdy kierowca powinien pamiętać, że znak 50 00:02:58,170 --> 00:03:05,220 stopu, że czerwone światło, że opadające rogatki to informacje dla wszystkich, 51 00:03:05,250 --> 00:03:09,420 którzy poruszają się po drodze i że nie mogą w tym momencie wjechać na 52 00:03:09,450 --> 00:03:14,400 przejazd kolejowo-drogowy, bo już za chwilę może pojawić się w tym miejscu pociąg. 53 00:03:14,430 --> 00:03:17,660 Znak STOP to również jest nie sugestia. 54 00:03:17,690 --> 00:03:19,260 Znak STOP to jest nakaz. 55 00:03:19,290 --> 00:03:26,060 Kiedy jest znak STOP przed przejazdem kolejowo-drogowym, mamy obowiązek zatrzymać się i sprawdzić, upewnić się, czy nie nadjeżdża pociąg. 56 00:03:26,090 --> 00:03:30,000 Bardzo ważne jest również to, aby w tym ruchu drogowym, w miastach, gdzie są te 57 00:03:30,030 --> 00:03:34,300 przejazdy kolejowo-drogowe, pamiętać o tym, że jako kierowcy musimy pamiętać, że 58 00:03:34,330 --> 00:03:39,060 wjeżdżając na każde skrzyżowanie musimy mieć możliwość zjechania z niego. 59 00:03:39,090 --> 00:03:44,640 Jeżeli jest tak, że samochody stoją w sznurku i jest przejazd kolejowo-drogowy - nie wjeżdżamy 60 00:03:44,670 --> 00:03:48,800 na przejazd, jeżeli nie możemy swobodnie z niego zjechać, jeżeli nie mamy miejsca z 61 00:03:48,830 --> 00:03:51,140 przodu, żeby zjechać z przejazdu kolejowego. 62 00:03:51,170 --> 00:03:53,100 To dobrze, zapamiętajmy. 63 00:03:53,130 --> 00:03:57,420 Tutaj będziemy kończyć, bowiem już za chwilę kolejna 64 00:03:57,450 --> 00:04:01,160 ważna symulacja, chyba najważniejsza, zrealizowana na osiem kamer. 65 00:04:01,190 --> 00:04:04,980 Będzie to zderzenie samochodu osobowego z lokomotywą. 66 00:04:05,010 --> 00:04:08,020 Chyba czekamy z niecierpliwością na to, co się wydarzy. 67 00:04:08,050 --> 00:04:09,580 Ku przestrodze oczywiście. 68 00:04:09,600 --> 00:04:11,040 Wszystkie działania, które dzisiaj 69 00:04:11,070 --> 00:04:13,940 pokazujemy tutaj na żywo one są ku przestrodze. 70 00:04:13,970 --> 00:04:18,420 Niech każdy, kto nas ogląda, niech każdy pamięta o swoim bezpieczeństwie. 71 00:04:18,450 --> 00:04:21,220 Bądźmy Ambasadorami i Ambasadorkami Bezpieczeństwa. 72 00:04:21,250 --> 00:04:22,980 Zapraszamy do naszej ambasady. 73 00:04:23,000 --> 00:04:26,500 Warto pamiętać o tym, jak zachować się na przejazdach kolejowo-drogowych. 74 00:04:26,530 --> 00:04:29,380 I każdy z nas może być tym Ambasadorem Bezpieczeństwa. 75 00:04:29,410 --> 00:04:33,000 Pamiętajmy również o głosie rozsądku, bo 76 00:04:33,030 --> 00:04:35,860 ten w takich sytuacjach niezwykle się przydaje. 77 00:04:35,880 --> 00:04:39,160 Już za chwilę ta sytuacja, o której mówiłem, a naszym gościem był 78 00:04:39,190 --> 00:04:42,060 Karol Jakubowski, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 79 00:04:42,080 --> 00:04:42,800 Dziękuję bardzo.